Werk aan kwaliteitsverbetering!
Wanneer de Kinderopvangcoach op locatie komt, zal zij een analyse maken van de praktijk. Zij heeft een checklist waarbij zij gaat inventariseren hoe het staat met de pedagogisch-didactische- educatieve competenties van de pedagogisch medewerkers, de omgeving en de ontwikkeling- en ontwikkelingsfases van de kinderen.
In het kort een paar punten uit deze competentiescan:
- In hoeverre hebben kinderen eigenaarschap over hun eigen leer- en ontwikkelproces
- Hoe is de verdeling van aandacht tussen de verschillende leeftijden
- Op welke wijze voeren de pmérs gesprekjes met kinderen (is de taal verrijkend en leren kinderen nieuwe woorden/begrippen
- Hoe werken de pmérs samen en in hoeverre worden de interacties tussen kinderen bevordert
- In hoeverre worden ontwikkelingsprocessen en ontwikkeldoelen van kinderen nagestreefd en behaald (plannen en doelgericht handelen)
- Worden alle ontwikkelingsdomeinen van kinderen bevordert en in hoeverre wordt gedacht aan de laatste stand van zaken m.b.t de wetenschap
- Hoe is de pedagogische aanpak naar de kinderen en de kwaliteit daarvan
- Welke vormen van scholing/training/ondersteuning is er voor pmérs
- Is er vakliteratuur beschikbaar voor de pmérs
- Welke materialen zijn er voor kinderen vrij toegankelijk en hoe is de kwaliteit van materialen
- etc.
Werkwijze
- De Kinderopvangcoach komt, afhankelijk van de grootte van de kinderopvang enkele dagdelen op locatie of locaties. Zij gaat gesprekken aan met medewerkers, leidinggevende of locatiemanager.
- Aan de hand van de competentiescan krijg je binnen een maand een uitgebreid rapport met speerpunten en een advies wat er nodig is qua groei en verbetering om een kwaliteitsvol educatief aanbod te realiseren binnen jouw kinderopvang.
- In dit verslag krijgt ook de pedagogisch coach tips en tools om deze verbeterslag te helpen maken. De coach krijgt daarvoor 1 jaar toegang tot de exclusieve 'pedagogisch coach-module in de leeromgeving van de Kinderopvangcoach. Deze tools kan zij gebruiken om de pedagogisch-didactische- educatieve competenties van de medewerkers te vergroten en te waarborgen.